Min passion

Ni som står mig närmast känner till min allra djupaste passion i livet- hästkulturen. Ända sedan barnsben har hästarna spelat en offattbar roll i mitt liv och jag växte upp på dess rygg. Skall lista det vackraste och mest betydelsefulla.

Spanska ridskolan i Wien
En plats jag tänker betala dyrt för att besöka någon dag.
Ridhuset, som används till riduppvisningar av olika slag nuförtiden.

image107

image108 image109
På den spanska ridskolan används endast den vackra lipizzaner hästen. Observera att lipizzaner fölen oftast/alltid föds svarta el. bruna men bleknar med åren och blir tillsist helt vita.


Flyinge stuteri
Flyinge är ett av de bästa förstklassiga avelsstuterierna i världen med en mängd topp hingstar.
Detta var min praktikplats i 9:e klass. Jag befann mig i himlen i 2 veckor i stostallet under fölsäsongen. Fick ut och gå med fölen, ta hand om stona, vara allmän hjälpreda och även vara med vid insemination. Det var en upplevelse sent (om inte aldrig) att glömma! Flyinge finns i Skåne och borde besökas av alla som tycker om hästar, det är pampigt och helt underbart. Glöm inte att beställa biljetter till Flyingedagarna som bjuder på öppethus och show den 10-11 November! 220-250 kr för vuxna! =) Den hingsten jag tycker är vackrast just nu på flyinge är Daytona.
image110 image112 image113



Hästraser
En hästras som ligger mig varm om hjärtat är Shetlandsponnyn. Växte upp med en liten shettis vid namn Dixi, hon förgyllde allas vår vardag och fanns med oss ända upp till 25 års ålder.
image114
Såhär nuffiga kan dom små liven vara =)

Araben
Den ståtliga araben är en av de vackraste hästarna som existerar enligt mig. Tyvärr används dom en del till galoppsporten, vilket jag är emot. Jag hade ett arabsto en gång, vackra Peg =) ungefär så såg hon ut, tösen:

 image118



andra vacker hästraser är lusitano och andalusier.
    


Ser ganska lika ut, men jag älskar ståtliga hästar.

Skulle kunna sitta i timmar och titta och drömma om mitt eget stall. Saknar hästarna så det gör ont. Det är en kärlek som aldrig försvinner utan växer i sin frånvaro.


Kommentarer
Postat av: Madde

Kan tänka mig att det är svårt att vara utan när man en gång haft nöjet! Jag har knappt ridit, bara ponny.

2007-10-14 @ 23:19:36
URL: http://maddeli.blogg.se
Postat av: Mamma

Nehej minsann - Nu får du skippa FN - en stor hästgård med mig får bli framtiden Kimsan. Oh vad jag saknar pållarna.

2007-10-15 @ 11:01:52
URL: http://www.metrobloggen.se/ninna
Postat av: Madde

Hej!
Den bilden på arabhingsten var min häst en gång i tiden.
Tyvär så är han död nu pga han trillade ner i en å mitt i natten ocg drunknade.
Ville bara säga det.
Du ska veta att den araben var speciell

2008-02-09 @ 15:13:18
Postat av: elin

liten fundering bara
FÖR spansk ridning och EMOT galopp? om anledningen är att du tyker att det är 'djurplågeri' i galoppen vill du inte se när lipizzanerna tränas IRL, det är tårdrypande.

/elin

2008-02-09 @ 17:57:07
URL: http://elinedvardsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0