Neger

Jag använder ordet 'neger' när jag beskriver en 'sådans' utseende. Det ordet refererar jag endast till utseende. Blir aningens trött på folk som säger 'oooh så kan du ju inte säga'. När folk hyshar ner saker blir det automatiskt tabu och oaccepterat och ordet blir negativt laddat automatiskt. När du hyshar ner det låter du det ta mer negativ plats.
Precis som jag säger blondin, indian eller kanske faktiskt till och med blatte. Jag må ha mkt fördomar, vilket vi alla har varesig vi vill eller ej, men jag skulle aldrig använda ordet blatte eller neger negativt och generaliserande gällande folkslag etc. Jag gillar inte ordet Afrikan på negrar då jag inte refererar till personen på ett identifierande sätt över huvudtaget utan endast utseendemässigt. Jag kan ju inte veta om negern ifråga är specifikt Afrikan. Det har inte med saken att göra var människan kommer ifrån eller vem den är, bara hur den ser ut. Jag gillar heller inte ordet 'svart' eller 'mörkhyad', för svarta e dom väl för bövelen inte och mörkhyade kan ju komma i flera tusentals nyanser. När jag skall förklara utseendet på en neger så säger jag faktiskt neger. Totalt neutralt, fastän samhället förmodligen inte uppfattar det på samma sätt. Faktiskt.

Kommentarer
Postat av: Svart

Men hade du fatta vad det ordet innebär så kanske du inte hade använt det på samma sätt idiot

2008-01-04 @ 17:56:33
Postat av: Kimsan

Hur man använder ordet ger det dess innebörd =)Skillnad på "han var neger" och "jävla neger". Minsann.

2008-01-04 @ 22:03:54
URL: http://millionvoices.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0