Abort

Tänker lägga ut vissa gamla inlägg från förra bloggen som jag vill dela med mig av. Ni som redan läst det, kan läsa det igen och tycka lite till :)


Läste för ett tag sen att missnöjda kristdemokrater vill starta ett nytt parti som skall vara helt emot abort. Vilket jag personligen tycker är rent åt helvete. Är det bättre att ett barn får ett dåligt liv med dåliga oförberedda föräldrar än att det inte föds alls? Barnet lider inte av att det inte blir fött, för i andra månaden finns det inget barn ännu, bara en  partikel. Det kan förstöra både barnets och föräldrarnas liv om ett "oönskat" barn föds, så frågan kan ju ställas igen om det är värre att få ett dåligt liv eller att ta "död" på en partikel som skulle blivit en individ ett par månader senare...  Personligen tycker jag att det är så ofattbart självklart att man skall få göra abort. Kondomer kan gå sönder, p-piller kan vara osäkert, tjejer kan bli våldtagna.. Tycker detta partiet verkligen att våldtagna kvinnor som bli gravida skall föda dessa barn? Jag vet att det kanske är lite på svart och vitt att ta upp det värsta exemplet,och att det kanske inte riktigt kan jämföras med unga tjejer som "råkat" glömma att använda kondom etc, men jag tycker samma där. Tycker partiet att unga 14 åringar som blivit oönskat gravida ska föda sitt barn och förstöra hela sitt liv? Sabba hela skolgången, inte få ut allt av sina ungdom.. Tycker partiet att  "dom kunde tänkt på det innan dom slarvade med kondomen". Blir det helt plötsligt ett straff att föda barnet?

Över lag så tycker jag att åsikter emot abort inte har i åtanke det födda barnets och dess föräldrars bästa. Jag tycker dock inte att abort skall användas som preventivmedel, och att graviditet skall tas med större försiktighet och allvar bland unga för att kunna stoppa att fler aborter görs. Men den rätta vägen till detta är INTE att föbjuda abort.

Vad tycker du?

Kommentarer
Postat av: evelina

håller med dig helt och hållet! Abort måste få vara tillåtet, men ska inte tas för lätt på!

2007-08-12 @ 00:30:49
URL: http://evelinastrand.blogg.se
Postat av: Madde

Jag tycker absolut att abort ska fortsätta vara tillåtet.
Men i vissa länder går det till överdrift, i Ryssland använder man abort istället för p-piller, och det finns kliniker på tunnelbanestationer så att tjejerna kan få det fixat påväg till jobb typ. Vissa tar alldeles för lätt på saken helt enkelt, jag tycker iaf att man har fel värderingar om man gör 3 aborter som tonåring tex! Helt sjukt.

2007-08-12 @ 04:10:48
Postat av: Kim

hahaha madde vad sjukt! håller helt med dig.

2007-08-12 @ 09:43:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0