Okey here it goes

Efter endless tjat från mamma min, samt från samtliga som försöker förstå sig på det jag pluggar, så kommer här nu en (förhoppningsvis) förklaring av mitt program/kurserna jag läst och skall läsa och vad ja ska läsa sen och vart det förhoppningsvis skall ta mig vidare. Okej:

Mitt program heter Language-migration-globalization, vilket jag läser på IMER-avdelningen på Malmö Högskola.
Mitt första år bestod av kurserna Communication in English I & II.
Under CIE 1 läste vi mycket romaner vilka vi sedan skrev uppsatser om och diskuterade i kreativa seminarier. Böckerna präglades av ämnen som rasism, identitet, moral, illegal migration, etnicitet, klass, kön. Vi hade även ämnen som english phonetics (grundconceptet av det engelska språket, olika accenter, dialekter, uppfattningar vi bildar av olika dialekter etc), det var en väldigt kreativ baskurs.
Under CIE 2 läste vi även romaner, där vi fördjupade oss mer i morala frågor såsom förra terminen. Vi jobbade även med projektarbeten, där min grupp arbetade om uppfattningar samhället bildar av den brittiska respektive amerikanska accenten. Under båda kurserna övade vi mkt retorik, academic writing, analytiskt och kritiskt tänkande i mångkulturella frågor.

Under mitt andra år läste vi IMER-kurserna I & II.
IMER 1 var en smula mer teoretisk än CIE, och bestod av mestadels hemtentor, lectures samt enstaka seminarier. Under kursen läste vi migration&politik, integrering&segregering&mångfald, identitet&samhället, identitet&media&rasism.
IMER 2 bestod av ämnena inklusion&exklusion&politik, migration&flyktingpolitik&ekonimisk integrering. Vi övade metodologi och skrev sedan B-uppsats där min grupp skrev om miljöflyktingar och hur klimatförändringarna påverkar oss som befolkning.

Detta var de 2 stora delmomenten i programmet. Sedan fick vi en valbar kurs där jag läste Human Rights, där vi studerade mänskliga rättigheter i relation till lagar, politik, religion samt ur en filosofisk synvinkel. Mäktigt imponerad! Läs den om ni får chansen.

Utdrag ur IMERs hemsida:

"Som student vid Malmö högskolas utbildnings- och forskningsenhet IMER - Internationell Migration och Etniska Relationer - utbildas du för att kunna ta till vara de utmaningar och möjligheter som det mångkulturella samhället erbjuder, vare sig arenan för förändringar är global, regional eller lokal.

Våra utbildningar handlar om stora, grundläggande globala samhällsprocesser och de konkreta och skiftande konsekvenser de kan ha på samhälle och individer. Vi utbildar och forskar i frågor som: demokrati, mänskliga rättigheter, migration, etnicitet, integration, fred och krig, kultur, moral, etik, mänsklig kommunikation och språk".

Vad kan man bli dårå?
Alltså IMER ger en akademisk examen, och är ej yrkesinriktat= ger ingen titel. Du kan jobba innom den offentliga sektorn med diverse saker beroende på din inriktning (UD, organisationer, migrationsverket, departement som jobbar med mångkulturella eller migrationsinriktade frågor osv). Ett exempel på var en specifik gammal IMER elev jobbar i dagens läge är The Global Commission on International Migration. Personligen skulle jag vilja arbeta med något som är anknutet till FN på ett eller annat sätt, då organisationen intresserar mig personligen.

Jag kommer ta min kandidatexamen i höst, vilket är den första examen du kan ta på Universitetet/Högskolan. Jag är mycket intresserad av att ta min uppföljande Master examen i USA (alternativt England eller Australien), och eftersom IMER inte finns i konkret motsvarighet utomlands så kommer jag att ha kompetens att ta examen innom International Relations, International Migration eller liknande.

Kan påpeka att mitt program är ett internationellt sådant med många utbytesstudenter varje termin och all undervisning/literatur/komunikation och betygssättning drivs på Engelska. Vi får alltså inte IG, G och VG utan betygssystemet ECTs som innebär A B C D E F och FX. Det finns dock ett motsvarande program på Svenska också för dom som känner för det.


HOPPAS att saker är lite klarare för er som undrat i evigheter nu =)

Kommentarer
Postat av: Mor

Skriver ut och pluggar in... Kanske lämnar flyers till nära och kära. Puss!

2008-01-20 @ 18:45:01
URL: http://www.metrobloggen.se/ninna

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0