it's alive

Den lever. Den är trött och plugg-förstörd. Men den lever.

Idag tar jag mig tid att skriva lite om vad vi pysslat med den senaste tiden, hur det går i skolan och hur det känns just nu och inför framtiden då examen är innom räckhåll.

Vi har läst delkurser bredvid examens-uppsatsen vilket resulterat i en del panikångest-attacker då stressnivån varit på bristningsgränsen iomed att jag jobbat bredvid. Men med tanke på att jag själv valt att ha ett extrajobb vid sidan om, samt att alla i klassen är i samma sits så har det bara varit att kämpa på, upploppet nu ju! Så ja, det enda som hänt här är bara en jävla massa plugg.
Vad läser jag nu då? Examenskursen består av 3 delar:
1. Contemporary Cultural Theory: där läste vi culturella teorier (av namnet att döma) som har med identitet, samhälle, ideologi m.m. Vi har bla läst djupare nivåer av Marx, Lacan, Bourdieaux, Baudrillard, Foucault och Barthes. Metoden har gått ut på att tolka och analysera deras texter och diskutera i seminarer. Klurigt men kul att belysa såpass betydelsefulla personer och deras tankar. Varför är detta intressant och viktigt? Jo för deras teorier har kommit att användas i nutida studier och forskning i hur världen, indentitet, culturella möten, osv är uppfattat och funkar.

2. Postcolonialism: I denna delkursen läste vi 3 romaner Jane Eyre, Wide Sargasso Sea och A grain of wheat. Analyserade, diskuterade och skrev uppsatser om aspekter kopplade till postcolonialism.
Vad är postcolonialism? Och vad är colonialism? kolonisering i korthet refererar till situationen där västerländska stater gick in, tog över och slog läger i andra stater, omvände befolkningen till deras moral och tankesätt och helt enkelt expanderade sin egen stat. Postcolonialism innebär då situationen efter att den coloniserade staten fått independence, inte bara att staten med makt dragit sig ut ur landet sen är det inte mer med det, utan den psykologiska situationen som befolkningen i den coloniserade staten befinner sig i. Hur ser man på sin egen identitet och hur står värderingarna efter att ha levt under sådana förhållanden såpass länge sen får frihet? Hur ser förhållandena ut i landet efter en "efter-kolonisering"? Postcolonialism handlar mer eller mindre om värderingar, psykologi och moral efter colonialsm, och är flitigt diskuterat då det inte finns nått specifikt  extra giltigt svar på vad termen innebär.
Denna kursen har inte varit lika tunga som kurs 1, men mer intensiv... Sitter och skriver slut-uppsaten i detta ämnet nu, som skall vara en fördjupning på en av uppsatserna vi skrivit på böckerna. ska nog gå bra.

3. Bachelor's paper: Den viktigaste delen på kursen, vår examens uppsats. Den har legat vid sidan om hela terminen, vilket gjort att vi pluggat 200%. Jag skriver om förhållandet mellan religion och mänsliga rättigheter- jämförelse när det gäller moral, principer, människo värde och dom eventuella problemen mellan de båda. Fruktansvärt intressant, och kul då vi verkligen jobbar med exakt det vi är intresserade av.

Visst är hela denna karusellen fruktansvärt jobbigt och även om man konstant får hålla mental koll på att man inte springer raka vägen in i väggen så utvecklas jag otroligt mkt. Visst är det nojjigt då å då att inte utbildas till ett yrke med titel, och vilket jobb ska man ha senare osv, men jag värderar personligt intresse högre, detta är något jag älskar och tycker är tusen gånger viktigare att ha kunskap i. Ser ej ner på yrken med titlar och liknande, alla yrken behöver fyllas för att samhället skall funngera, vilket innebär att alla yrken mer eller mindre än lika viktiga i den bemärkelsen.. men jag själv är otroligt intresserad av forskningen kring hur samhället/världen fungerar och varför. Jag älskar att lära mig om människoflöden och varför folk migrerar runt om i världen, etik och moral i olika kulturer, kulturella möten och dess konsekvenser, hur identitet och synen på världen ändras och påverkas i och med globalisering och modernisering.
Det är sånthär jag anser är det viktigaste, att följa det globala samhällets utveckling och se orsaker och effekter som kan bidra till större förståelse, och det är det jag anser är viktigast, att läsa nått man brinner för och är genuint intresserad av, då kan man finna drivkraften att gå hur långt som hellst och finna jobb som man älskar.

Mina planer?
Jag har en ganska vag plan om våren... Fokus kommer ligga på att sammanställa ansökan till masterexamen i USA/England hösten 09, men jag är inte helt säker på vad jag skall pyssla med. Jobba? Läsa en kurs för extra credits? Funderar på att hänga löst och söka ett jobb  till bredvid posten, denna terminen har bara handlat om planering och strikthet, så det känns nästan spännande att inte riktigt veta hur våren ser ut. Jag funderar även på att läsa vidare-kurs i Human Rights då jag älskade den första kursen och min uppsats berör det.. Får se! Blir nog hur bra som i vilket fall som hellst.
(Såg dessutom att det fanns ett jobb på Peru's ambassad i Sthlm =( attans att ja inte tagit examen ännu... annars hade jag sökt). Min dröm är att jobba på en ambassad utomlands. Vill jobba med nått som berör internationella relationer och kulturella möten, ambassader, FN, integrations/migrations-institutioner, internationella departement osv.

HERREGUD vad långt det blev... Men ni som undrat så mkt vad jag läser och varför, here you go =)

KRAMIS!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0